حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
سرخط خبرها

تخلفات سرویس‌های مدارس عمدتا ناشی از غیرمجاز بودن آن‌هاست | بالاخره نظارت بر سرویس‌های مدارس با کیست؟

  • کد خبر: ۱۹۴۰۳۱
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
تخلفات سرویس‌های مدارس عمدتا ناشی از غیرمجاز بودن آن‌هاست | بالاخره نظارت بر سرویس‌های مدارس با کیست؟
یک مقام مسئول گفت: بسیاری از تخلفات در حوزه سرویس مدارس به دلیل معضل فعالیت سرویس‌های غیرمجاز است!

به گزارش شهرآرانیوز سرویس‌های «زیردرختی»! این عبارت کوتاه بیانگر قصه‌ای پرغصه و معضلی است که این روز‌ها متولیان حوزه نظارت سازمان تاکسی رانی را با چالش روبه رو کرده است. عده‌ای از افراد به‌صورت انفرادی، بدون ضابطه و تحت‌پوشش بودن شرکتی به عنوان سرویس مدرسه مشغول به کار می‌شوند.

حالا و با گذشت حدود دوماه از آغاز سال تحصیلی، نتیجه این رشد نامناسب، صدای شهروندان را به اعتراض تبدیل کرده است. این اعتراض بر محور وضعیت نامناسب، غیراصولی و غیراستاندارد سرویس دهی مدارس استوار است. بارزترین اعتراض والدین جابه جایی هم زمان شش دانش آموز باهم در یک خودرو ست.

مروری بر گلایه‌های مردم

شهروندی در تماس با تحریریه صدای مردم درباره وضعیت نامناسب سرویس مدارس می‌گوید: به روز‌های پایانی آبان رسیدیم، اما هنوز وضعیت سرویس فرزندم مشخص نیست. با این شرایط فرزند من از ابتدای سال تحصیلی تاکنون پنج سرویس عوض کرده است. از طرف دیگر، هر سرویسی که مراجعه می‌کند بیش از حد مجاز دانش آموز سوار کرده. این چه وضعیتی است؟

او گلایه اش را این طور ادامه می‌دهد: گویا مازاد استاندارد سوار کردن دانش آموز برای راننده‌ها عرف شده است.

این شهروند می‌افزاید: یکی از سرویس‌ها یک ساعت و نیم قبل از شروع کلاس برای انتقال فرزندم به منزل مراجعه می‌کرد. سرویس دیگر ساعت ۸ فرزندم را به مدرسه می‌رساند. یعنی یک ربع بعد از شروع کلاس. در ادامه سرویس دیگری برای پسرم معرفی کردند. این سرویس نیز آن قدر عجله داشت که دو بار فرزندم را به مدرسه نبرد و ادعا می‌کرد دانش آموز باید پشت در حاضر باشد و لحظه‌ای دیر نکند. جالب است که برای مسافت ۱۰ دقیقه‌ای منزل تا مدرسه قرار است ماهی ۸۰۰ هزار تومان به مدرسه بدهیم.

شهروند دیگری در این باره با ارسال پیامکی به ستون حرف مردم برایمان نوشت: محاسبه تعرفه سرویس مدارس اصلا استاندارد نیست. گویا به جای آنکه بر اساس مسافت محاسبه شود کیلویی حساب می‌شود. زمانی که اعتراض می‌کنیم می‌گویند شما ۲۰ میلیون تومان شهریه مدرسه غیرانتفاعی می‌دهید این مبلغ که رقم قابل توجهی نیست.

خانم مرادی نیز با ارسال پیامکی به ستون حرف مردم برایمان نوشت؛ چرا سرویس مدارس باید شش دانش آموز را به طور هم زمان سرویس دهی کند. می‌گویند تعداد رانندگان سرویس مدارس کم است. دوست ندارید از سرویس دهی انصراف دهید. سؤال من این است آیا مسئولان نباید برای حل این معضل که هر سال تکرار می‌شود فکری کنند؟

شهروندی با ارسال پیامکی به ستون حرف مردم نوشت: از متولیان حوزه سرویس مدارس سؤال کنید زمانی را که راننده سرویس مدرسه بعد از رسیدن به در منزل باید منتظر بماند تا دانش آموز برسد چقدر است؟ راننده سرویس فرزندم بلافاصله بعد از بوق زدن می‌رود و تا به حال دوبار فرزندم را به مدرسه نرسانده است. در حالی که فرزندم یک دقیقه بعد از بوق زدن پشت در است.

یک بام و دو هوای نظارت!

برای پیگیری خواسته‌های شهروندان سراغ رئیس اداره امور شرکت‌های سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد می‌رویم. سید عبدالحسین پورجعفر می‌گوید: در موضوع سرویس مدارس کارفرما آموزش وپرورش است و ما به عنوان سازمان تاکسی رانی تنها تأیید شرکت‌های ویژه حمل ونقل را صادر و به کارفرما معرفی می‌کنیم.

او بیان می‌کند: در مرحله بعد، آموزش و پرورش با این شرکت‌ها قرارداد می‌بندد و سرویس‌ها را میان نواحی خود تقسیم می‌کند. متولی اصلی این کار، مدارس هستند بدین معنا که در نهایت خود مدرسه با یک شرکت قرارداد سرویس دهی منعقد می‌کند و نشانی دانش آموزان را در اختیار شرکت قرار می‌دهد؛ بنابراین شرکت بر اساس نشانی‌ها خودرو و راننده درنظر می‌گیرد.

پورجعفر با بیان اینکه اگر در سرویس مدرسه ای، تعداد دانش آموزان بیشتر از حد مجاز قانونی است در حقیقت مدرسه مربوط باید به راننده و شرکت تذکر دهد، ادامه می‌دهد: متولیان حوزه سرویس مدارس باید نظارت کنند.

انجام بازرسی از سوی بازرسان تاکسی رانی

رئیس اداره امور شرکت‌های سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد می‌افزاید: هر شرکت موظف است بین هشتصد تا یک میلیارد تومان ضمانت بانکی به خاطر حسن انجام کار به کارفرمای خود یعنی آموزش وپرورش ارائه دهد. علاوه بر این، بازرسان سازمان تاکسی رانی از ۶ آبان بازرسی میدانی خود را میان سرویس‌های نواحی مختلف آموزش و پرورش آغاز کرده اند.

پورجعفر بیان می‌کند: نحوه بازرسی بدین ترتیب است که هر بازرس سازمان به همراه پلیس از رانندگان سرویس مدرک اخذ می‌کنند. اگر راننده‌ای تخلف کند مثلا بیشتر از تعداد قانونی دانش آموز سرویس دهی کرده باشد از وی تعهد گرفته و در ارزیابی‌های نهایی هم امتیاز منفی به شرکت داده می‌شود. نکته دیگر آنکه رانندگان سرویس‌ها باید بدانند، اگر یک نفر اضافه در داخل خودرو سوار کرده باشند هر اتفاقی که بیفتد بیمه پوشش نمی‌دهد.

سرویس‌های زیردرختی غیرمجاز

او در ادامه بیان می‌کند: متأسفانه این معضل وجود دارد که برخی رانندگان به تنهایی و به صورت فردی با مدارس قرارداد می‌بندند. این افراد زیرمجموعه هیچ شرکتی نیستند و تنها درصدی از درآمد خود را به کارفرما می‌دهند.

پورجعفر از این معضل به عنوان سرویس‎های «زیردرختی» یاد می‌کند و‌ می‌گوید: این سرویس‌ها معمولا از قوانین و ضوابط موجود تبعیت نمی‌کنند و اغلب تا شش دانش آموز را در یک خودرو سوار می‌کنند. رئیس اداره امور شرکت‌های سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد دلیل بروز این معضل را این طور بیان می‌کند: عده‌ای از رانندگان رغبتی ندارند زیر نظر یک شرکت حمل ونقلی باشند چرا که باید به شرکت درصد بدهند. به همین دلیل با رابطه یا هر روش دیگری به صورت خودمختار وارد تعامل با کارفرما می‌شوند؛ بنابراین اگر راننده ذیل شرکتی نباشد می‌تواند مسیری را که ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان است تا دوبرابر قیمت سرویس دهی کند.

پورجعفر دلیل دیگر رشد سرویس‌های «زیردرختی» را جاذبه ریالی و مالی نداشتن حق سرویس دهی می‌داند و‌ می‌گوید: امسال شورای شهر افزایش ۴۰ درصد شهریه سرویس مدارس را مصوب کرد در حالی که پیشنهاد خود ما افزایش ۱۰۰ تا ۱۰۵ درصد بود. این درصد با توجه به افزایش قیمت قطعات لوازم یدکی و مسائل جانبی برای راننده صرف نمی‌کند.

اخذ ۵۰۰ گواهی نامه از رانندگان متخلف

رئیس اداره امور شرکت‌های سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد می‌گوید: در حال حاضر بالغ بر چهارصد تا پانصد گواهی نامه و کارت شناسایی افراد متخلف در حوزه بازرسی سازمان موجود است. این افراد پس از شناسایی باید در سامانه سپند ثبت نام کردند تا تأییدیه را از شرکت دریافت کنند بعد از این مرحله مدارک افراد استرداد می‌شود.

زمان انتظار سرویس مدارس توافقی است

رئیس اداره امور شرکت‌های سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد درباره زمان انتظار راننده سرویس در مقابل در منازل شهروندان می‌گوید: این زمان بیشتر توافقی است و باید بین خانواده و راننده توافق شود.

پورجعفر می‌افزاید: از آنجا که هر راننده ممکن است در یک بازه زمانی چهار دانش آموز را سرویس دهی کند، نمی‌توان انتظار داشت که برای هر فرد چند دقیقه منتظر بماند. در قانون این مدت تعیین نشده است، اما زمان انتظار در اغلب موارد میان راننده و اولیا تعاملی و توافقی است. وی بیان می‌کند: به شرکت‌ها تذکر داده ایم که به خصوص برای دانش آموزان مقطع ابتدایی وقتی دانش آموز را به منزل می‌رسانند منتظر بمانند تا دانش آموز در منزل را باز کند و وارد منزل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->